تولید ورق فوم درجه یک

چگونه یک ورق فوم درجه یک ساخته می‌شود؟

زمان مطالعه: 1 دقیقه

8 نکته که باید قبل از انواع تولید فوم بدانید!

ورق فوم یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین مواد امروزی است. طراحان، مهندسان و توسعه دهندگان محصولات ؛ فوم را به دلیل با کیفیت بودن، ویژگی ها و قابلیت های مختلف آن می شناسند و از آن به بهترین نحو استفاده می کنند، اما بسیاری از افراد از فواید فوم به عنوان یک ماده کاربردی مطلع نیستند و با دانش تجربی تولید محصول فوم آشنایی ندارند.

اگر اطلاعات زیادی در مورد فوم ندارید، کار با آن حتی برای باتجربه ترین متخصصین نیز می‌تواند یک کار دشوار باشد.

از انتخاب مواد فوم مناسب برای یک پروژه تا برش قالب به منظور دستیابی به معیارهای طراحی مناسب، مراحل بسیاری وجود دارد که شما باید قبل از اقدام به استفاده از فوم، دانش خود را گسترش دهید.

برای کمک به شما، در این مقاله نکات مهمی که باید شما در صنعت فوم قبل از شروع تولید محصول فوم با کیفیت نسبت به آن آگاهی داشته باشید ارائه می دهیم.

فوم سلول بسته بافوم

بهترین ابزار برش برای ساخت محصولات فومی چیست؟

برش قالب فولادی یکی از محبوب ترین روش ها و تکنیک های ساخت فوم است که امروزه برای تولید مواد فومی استفاده می‌شود. ابزارهای برش قالب فولادی توسط دستگاه قالب مبتنی بر فولاد با اشکال سفارشی متنوع ساخته می‌شود که این قالب های برش ابزاری بنیادی برای تولید محصولات سفارشی فوم هستند. روش استفاده از برش قالب فولادی به دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری و توانایی کار با انواع مختلف مواد از جمله پلاستیک، نمد، لاستیک، فوم و … نسبت به روش های دیگر ترجیح داده می‌شود.

استفاده از این روش این امکان را برای مشاغل فراهم می کند تا نیازهای فنی خود را سریع و کارآمد برآورده کنند تا پروژه ها با کیفیت و دقت بالایی به اتمام برسند. به طور معمول، موادی که بیش از حد شکننده هستند، معمولاً گزینه های مناسبی برای برش قالب فولادی نیستند.

بنابراین موادی مانند چوب پنبه، لاستیک، فوم و پلاستیک به طور کلی مواد بسیار خوبی در نظر گرفته می شوند که می توانند برای تولید عایق های الکتریکی ترانس های برق، واشرها و … استفاده شوند.

از آنجا که ابزارهای برش قالب فولادی دقیق هستند، امکان تولید محصولات انبوه با تیراژ و یکنواختی بالا را فراهم می کنند.

از انتخاب مواد فوم مناسب برای یک پروژه تا برش قالب به منظور دستیابی به معیارهای طراحی مناسب، مراحل بسیاری وجود دارد که شما باید قبل از اقدام به استفاده از فوم، دانش خود را گسترش دهید.

میزان درصد خطای اندازه در برش مواد فوم چقدر است؟

امروزه در بازار فوم‌های بسیار زیادی موجود است، اما محبوب ترین انواع آن شامل فوم‌های مشبک، فوم‌های سلول بسته و فوم‌های سلول باز هستند.

بسیاری از این فوم‌ها می توانند توسط بسیاری از تکنیک هایی مانند برش قالب، برش فوم، برش اره، برش کانتور CNC، ترموفرمینگ قالب، برش لیزری و غیره به صورت سفارشی ساخته شوند .

تمامی این روش‌های ساخت فوم باعث ایجاد درصد خطاهای متفاوت روی محصول فوم نهایی می شوند. درصد خطای پائین را می توان با مواد فوم به دست آورد، اما اغلب مهندسان و طراحان باید در تولید محصولات خود روش‌هایی را برای متعادل‌سازی بین درصد خطای برش با هزینه های برش پیدا کنند تا ارزش آن دیده شود.

در میان تمام روشهای ساخت، برش لیزری و برش واترجت می توانند برش دقیق تری را در مقایسه با برش قالب فولادی و برش اره نواری ارائه دهند. درصد خطای اندازه برش فوم تحت تأثیر نوع تکنیک تولید مواد، ویژگی‌ها و نوع ابزار مورد استفاده است.

وقتی طراحان همه عواملی که درصد خطای محصولات فوم را تعیین می کند را مشخص کنند، می توانند بهترین تصمیم را برای ساخت پروژه های خود بگیرند.

راهنمای جامع شناخت فوم سلول باز و سلول بسته

قبل از شروع به طراحی و ساخت یک محصول فوم، شما باید بدانید که چگونه فوم سلول باز و سلول بسته را تشخیص دهید، این می‌تواند به شما کمک کند تا مواد مناسب فوم را پیدا کنید و محصولات نهایی را با عملکرد ایده آل تولید کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دو فوم سلول باز و فوم سلول بسته، راهنمایی های زیر را بررسی کنید.

فوم سلول باز چیست؟

فوم سلول باز در ساختار فوم سلول باز ساخته می‌شود که سبک و انعطاف پذیر است. مواد معمول فوم سلول باز پلی اورتان و برخی از لاستیک های فوم سلول باز مانند فوم نیتریل سلول باز و فوم EPDM  است.

مواد فوم سلول باز با استفاده از یک ماده فعال مانند بی کربنات سدیم باد می‌شود. سپس این مخلوط شیمیایی گازی را آزاد می کند، که باعث نازک شدن آتش فشانی و گسترش آن می‌شود و آن را به فوم سلول باز تبدیل می کند.

این فوم واکنش فنری بیشتری دارد و پس از فشرده شدن می‌تواند به سرعت به شکل اولیه خود بازگردد. این به دلیل ترکیب شیمیایی منحصر به فرد آن است. فوم سلول باز نرم، قابل تنفس و انعطاف پذیر است. البته کاملاً به اندازه فوم‌های سلول بسته بادوام در نظر گرفته نمی‌شود، اما در بسیاری از کاربردها در صنایع مختلف استفاده می‌شود و همخوانی دارد.

وقتی می خواهید محصولی با خصوصیاتی سبک، انعطاف پذیر یا عایق صوتی داشته باشید، فوم سلول باز مناسب ترین گزینه می‌تواند برای این ویژگی ها باشد.

فوم سلول باز

فوم سلول بسته چیست؟

همانطور که از نامش پیداست این فوم دارای ساختار سلول بسته است. یکی از رایج ترین روش های تولید این فوم قرار گرفتن لاستیک در معرض نیتروژن تحت فشار است. سلول‌های بسته باعث عدم ورود هوا و رطوبت به داخل فوم می شوند که این موضوع فوم را محکم و ثابت می کند.

فوم سلول بسته اغلب به دلیل خواص متراکم آن به عنوان یک ماده آب بندی صنعتی و خاصیت ضد ضربه بودن آن استفاده می‌شود.

یکی از مزایای قابل توجه خرید فوم سلول بسته این است که انواع مختلفی از این فوم مانند فوم EVA، پلی اتیلن فوم، فوم EPP و فوم PVC موجود است.

فوم‌های سلول بسته با چگالی و ترکیب متنوعی از مواد متناسب با هر پروژه ای موجود است.

کاردستی با فوم گلسازی

 چه تفاوتی بین آنها فوم سلول باز و بسته وجود دارد؟

از هر دو نوع فوم می توان برای پروژه های مشابه استفاده کرد اما معمولاً به روش های مختلف عمل می کنند. به عنوان مثال، اگر خانه ای را عایق بندی می کنید، می توانید از هر دو نوع فوم(سلول بسته و سلول باز) استفاده کنید. با این حال، دو تفاوت حیاتی وجود دارد. فوم سلول بسته بادوام است و همچنین در برابر آب و رطوبت مقاوم است. علاوه بر این، فوم سلول بسته به شما در صرفه‌جویی در فضا کمک می کند.

در مقایسه این دو فوم، فوم سلول باز به خوبی منبسط می‌شود. این به آن معنی است که برای پوشاندن گوشه‌ها و مکان‌هایی که در خانه دشوار است، مناسب است. همچنین برای عایق صدا بودن ایده آل است و در استودیوهای خانگی به کار برده می شوند. در ضمن این محصول مقرون به صرفه است و گزینه‌‌ای مناسب برای خرید خواهد بود.

سختی و استحکام محصولات فوم

سختی یا سفتی فوم یک پارامتر مهم فنی است. وقتی روی سطح فوم را لمس می کنید، استحکام فوم را احساس می کنید این نشان می دهد فوم نرم یا سخت است.

اما هنگام تولید فرآیند واقعی، سازنده فوم از دورومتر سنج برای اندازه گیری سختی فوم استفاده می کند. دورومتر سنج در بسیاری از مدل ها مانند دور سنج Shore A، Shore C ،   Shore O و غیره طبقه بندی می‌شود.

برای محصولات فوم معمولاً از دورومتر سنج Shore C برای آزمایش استحکام استفاده می کنند. گاهی اوقات از دستگاه دورومتر Shore A برای بررسی سختی استفاده می‌شود.

shore A

هدف از ارائه مشخصاتِ سختی و نیاز به اندازه گیری این است که به مشتریان اطلاعاتی درباره میزان سفت بودن فوم و یا نرمی آن در موارد استفاده بدهیم. وقتی در واقع از دورومترسنج استفاده می‌شود، سختی آن با برداشتن یک قطعه فوم اندازه گیری می‌شود، سپس آن قطعه فوم را فشرده می کنند تا اینکه به ۴۰٪ از اندازه اصلی خود کاهش یابد.

مقدار انرژی اندازه گیری شده در Shore C یا Shore A که برای دستیابی به چنین فشرده سازی به کار برده شده است، “درجه سختی” نامیده می‌شود. آزمایش سختی برای نشان دادن این است که آیا محصولات فومی مقاومت لازم را در مقابل فشار و وزن های بالا دارند یا خیر. با این حال، آزمون روش مطمئنی برای تعیین کیفیت نیست، زیرا که این اندازه گیری فقط شرایط فیزیکی محصول را توصیف می کند. در حقیقت چنین رتبه بندی توسط مصرف کننده نهایی به راحتی قابل درک نیست، اما حداقل آنها این را در نظر می گیرند که درجه سختی بالاتر نمایانگر فوم محکم‌تری است. به این ترتیب، آنها می توانند فوم با کیفیت مناسب را برای کاربردهای ضروری خود انتخاب کنند. به عنوان مثال فوم با درجه سختی  ۳۵ Shore C  احتمالاً بهترین کاربرد را به عنوان روکش بالش صندلی دارد. برای بسته‌بندی یا پد زیر انداز در فضای باز، درجه سختی بالاتر از ۳۵ Shore C لازم است.

تراکم و چگالی فوم

چگالی فوم به مقدار ماده موجود در محصول در هر حجم قابل اندازه گیری اشاره دارد. در این حالت، پوند در هر فوت مکعب (lb/ft³) اگرچه برخی از تولید کنندگان به جای آن از کیلوگرم در متر مکعب(kg/m³) استفاده می کنند. تراکم فوم با گرفتن و توزین حجم (طول x عرض x ارتفاع یا ضخامت) مواد فومی اندازه گیری می‌شود. بلوک‌های بزرگ فوم‌های سلول بسته پلی یورتان در محصولات فومی با چگالی بالاتر مواد بیشتری نسبت به انواع مشابه با چگالی کم به کار برده شده است. به بیان ساده‌تر، مصرف کنندگان فوم بیشتری را به ازای هزینه‌ای که کرده‌اند می‌گیرند. با توجه به مواد فوم مورد استفاده، دامنه تراکم فوم‌ها می‌تواند از حدود ۲۰ کیلوگرم در متر مکعب تا ۴۰۰ کیلوگرم در مترمکعب باشد. تراکم فوم را می‌توان براساس درخواست مشتری سفارشی کرد. چگالی بالا به معنای سنگین‌تر و چگالی کم به معنای سبک‌تر بودن است. بنابراین این را بخاطر بسپارید تا مواد فومی مناسب با تراکم مناسب انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که تراکم همواره با استحکام ارتباط ندارد، اما بیشتر اوقات فوم با تراکم بالاتر دارای درجه استحکام بالایی نیز است. مشخصات فوم که با چگالی مواد به کار رفته ارتباط دارد، نسبت مستقیمی با طول عمر و کیفیت محصول دارد. انتظار می‌رود که فوم با مواد بیشتر ماندگاری بیشتری داشته باشد. محصولات فوم با استفاده از ترکیبات مختلف مواد و ترکیبات شیمیایی ساخته می‌شوند، بنابراین مطمئن شوید که فوم‌های که تهیه می‌کنید مناسب برای محصولات و نیازهای شما باشد . برای اطمینان از دریافت محصول مناسب و فوم با کیفیت به متخصصین و مشاورین حرفه‌ای کارخانه بافوم از یکی از راه‌های مراجعه کنید تا بدین‌وسیله بتوانید در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کنید و در نهایت محصولات فوم مورد نظر خود را بدست آورید.

مقالات مرتبط با این مطلب

دیدگاه و نظرات کاربران
هنوز نظری ثبت نشده است

شما اولین نفری باشید که برای این مطلب دیدگاه ثبت می‌کنید

فرم ثبت دیدگاه