مت یوگا چوب پنبه ای

راهنمای خرید مت یوگا

زمان مطالعه: 1 دقیقه

راهنمای خرید مت یوگا

خرید-تشک-یوگا

 اگر از افراد علاقه‌مند به ورزش یوگا باشید، احتمالاً می‌دانید که مت یوگا مهم‌ترین ابزار برای انجام ورزش یوگا است. در این مطلب قصد داریم در کنار شما باشیم تا بتوانید بهترین مت یوگا را بخرید.  سعی کرده‌ایم تا شما را برای خرید بهترین مت یوگا راهنمایی کنیم. همان‌طور که احتمالاً می‌‎دانید، ورزش یوگا از  آن ورزش‌هایی است هم به سلامت روان کمک می‌کند و هم به سلامت جسم و از این منظر ورزشی مهم به شمار می‌آید. از این رو، کیفیت تجهیزات لازم برای انجام یوگا نیز اهمیت دارد، چرا که اگر تجهیزات یوگا نامناسب باشد بر کیفیت این ورزش و  در نتیجه بر سلامت جسم و روان تآثیر منفی می‌گذارد.

 پیش از  اینکه راهنمای خرید مت یوگا را آغاز کنیم شاید اشاره به این نکته بد نباشد که، برای شروع یوگا به تجهیزات حداقلی نیاز دارید که مت یوگا یکی از آن‌ها است. اگر چه اکثر کارگاه‌های یوگا همه‌ی چیزهایی را که یک فرد مبتدی نیاز دارد را فراهم می‌کنند، اما باز هم انتخاب بهترین برند مت یوگا دغدغه بسیاری از افراد مبتدی و حتی غیر مبتدی است. گذشته از این، بعید هم نیست که فرد بخواهد به‌جای استفاده از باشگاه و کلاس یوگا در خانه تمرین کند و در این صورت راهنمای خرید مت یوگا حتماً کمک‌کننده و کارگشا خواهد بود.

چرا باید مت یوگا  بخرم؟ انتخاب مت یوگا مناسب

فرقی ندارد که در کجا  یوگا تمرین می‌کنید. هر جا که باشید مت یوگا می‌خواهید. چرا؟ زیرا انجام یوگا روی هر چیزی به ‌جز مت یوگا استاندارد و مناسب می‌تواند به شما آسیب بزند یا حتی شما را از ادامه دادن به یوگا بازدارد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که اگر چه معمولاً کارگاه‌ها یا باشگاه‌ها هم مت یوگا دارند، اما مت یوگا شخصی بهداشتی‌تر است.

مت یوگا برندهای متنوعی دارد و اگر چه تقریباً اکثر این برندها می‌‎تواند کار شما را هنگام ورزش یوگا راه بیندازد، اما ویژگی‌های مختلف باعث می‌شود که یک مت را نسبت به مت دیگر مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر باشد. در ادامه به برخی از ویژگی‌های مت یوگا استاندارد اشاره می‌کنیم:

انواع مت یوگا

ویژگی-های-مت-یوگا

ضخامت و وزن مت یوگا

مت‌های یوگا معمولاً وزن اندکی دارند. فارغ از اینکه شما در کجا یوگا انجام می‌دهید، مت یوگا باید قابل‌حمل باشد و به‌راحتی جابه‌جا شود. به هر حال، مت یوگا، چه در خانه و چه در باشگاه مدام از این طرف به آن‌ طرف جابه‌جا می‌شود. اگر هم بخواهید آن را مدام بین خانه و باشگاه جابه‌جا کنید که سبک‌وزن بودن آن از همیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

ضخامت مت یوگا هم  بسیار مهم است. توصیه‌ی درست این است که مت یوگایی را انتخاب کنید که حدود 8 میلی‌متر ضخامت داشته باشد. این ضخامت استاندارد است و برای تمامی افراد مناسب است.

چرا ضخامت 8 میلی‌متر ضخامت استاندارد به حساب می‌آید؟ این ضخامت تا حدی این امکان را فراهم می‌کند که بدن با کف زمین در تماس باشد. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، در حالت‌های مختلف قدرتی، تماس با زمین به فرد کمک می‌کند تا  پایداری بیشتری داشته باشد. با استفاده از این مت‌های استاندارد که ضخامت آن حدود 8 میلی‌متر است، احتمال اینکه مت یوگا مانع حرکت شما شود، کمتر خواهد بود و این در حالی است که مت یوگا ضخیم‌تر ممکن است مزاحمت یا ممانعت برایتان ایجاد کند. اگر برایتان این پرسش پیش می‌آید که تشک‌های نازک‎‌تر به چه کار می‌آید، باید خاطر نشان کنیم که تشک‌های نازک‌تر به افزایش ثبات برای سبک‌های یوگا با حالت‌های فعال‌تر و یا حالت‌های متعادل و متمرکز کمک می‌کنند. بنابراین به دنبال تشک‌هایی با سطوح بافتی باشید تا زمانی که حالت‌ها سخت‌تر می‌شوند، چسبندگی بهتری داشته باشد.

مت‌های یوگا ضخیم به چه درد می‌خورند؟

تشک‌های ضخیم حالت نرمی، برگشت پذیری و انعطاف پذیری بیشتری ایجاد می‌کنند و بهترین گزینه برای مصارف درمانی به شمار می‌روند. برای مثال، اگر به یوگای ترمیمی و درمانی پرداخته‌اید، یعنی سبکی از یوگا که ژست‌های کمتری دارد، احتمالاً یک مت یوگا ضخیم و نرم که حالتی  بالشتکی دارد برایتان مناسب‌تر باشد. تشک‌های ضخیم‌تر برای حالت‌های ساعد و زانو مناسب‌تر است، مخصوصاً برای یوگی‌هایی که زانوهای حساس دارند یا مفاصل‌شان درد می‌گیرد. می‌خواهید ایراد احتمالی مت‌ یوگا ضخیم را هم به شما بگوییم؟ این را مثل یک حرف درگوشی از ما بشنوید: به نظر می‌رسد که  تنها ایراد مت‌ یوگا ضخیم این است که به آسانی نمی‌توانید تعادل خود را روی آن‌ها حفظ کنید.

مت یوگا مسافرتی به چه کار می‌آید؟

اگر برنامه‌های یوگا شما شامل سفر می‌شود، به دنبال مت یوگا مسافرتی باشید که برای حمل و نقل طراحی شده باشد. مت‌های مسافرتی دو ویژگی  خاص دارند. یکی اینکه  بسیار نازک و سبک هستند و دیگری اینکه در مقایسه با تشک‌های سنتی کمی کوچکتر هستند. بنابراین به راحتی می‌توانید آن‌ها را در چمدان همراه خود ببرید.

مواد و دوام مت یوگا

هنگام انتخاب متریال سازنده مت یوگا، می‌توانید هر چیزی را انتخاب کنید، از PVC ارزان قیمت گرفته تا لاستیک طبیعی سازگار با محیط زیست. مواد تشکیل‌دهنده‌ی مت یوگا بر قیمت، وزن، چسبندگی و دوام آن تأثیر می‌گذارند. به طور کلی، دوام مت‌های ضخیم‌تر بیش از  از تشک‌های نازک‌ است. گذشته از این،  دوام تشک به موادی که تشک از آن ساخته شده است نیز مربوط می‌شود.

از مزایای مت یوگا پی‌وی‌سی این است که پی‌وی‌سی ماده‌ای بر پایه پلاستیک و بسیار بادوام است، به راحتی تمیز می‌شود و چسبندگی بسیار خوبی برای کف پا دارد. با این حال، تشک‌های  PVC معایبی هم دارند، از جمله اینکه غیرجذب هستند و در صورت تعریق شدید می‌توانند لیز شوند. پی‌وی‌سی بدون لاتکس است و برای کسانی که به لاتکس حساسیت دارند یک مزیت به شما می‌رود. با این حال، این ماده اصلاً با محیط زیست سازگار نیست و شاید  به همین دلیل است که  آنچنان مورد توجه یوگی‌ها قرار نگرفته است. به‌طور کلی جنس مت‌های یوگا که از انواع ورق و رول فوم به شرح زیر است:

جنس PVC که در نهایت، آسیب‌های جبران‌ناپذیر برای طبیعت به همراه دارد اما در عوض بادوام و ارزشمند است.

فوم TPE که هم قابل‌بازیافت است و هم  بادوام به شمار می‌رود.

فوم PER که در ایران وجود ندارد و واردات آن  از نظر اقتصادی چندان توجیهی ندارد.

فوم EVA از همه‌نظر بهترین گزینه است. این فوم، همان جنسی است که در آتل‌ها و فوم‌های فیزیوتراپی هم استفاده می‌شود. علاوه بر این، هم بادوام و  باکیفیت  است  و  هم قیمت مناسبی دارد.

جنس پنبه‌ای یا کنفی: مت یوگا از جنس پنبه یا کنف دارای جنس طبیعی است اما استفاده از آن دشوار است زیرا  تعرق را  به خود جذب می‌کند و مدام باید تمیز شود. از طرفی،  این مت یوگا نسبتاً نازک، زبر و نچسب  است.  تنها برخی افراد دوست دارند از این مت استفاده کنند و دلیلشان هم طبیعی بودن جنس این مت یوگا است.

تشک‌های سازگار با محیط زیست یا ساخته شده با مواد طبیعی: تشک یوگا که از منابع مختلفی از جمله لاستیک طبیعی، پنبه ارگانیک و جوت تهیه می‌شوند. این نوع مت یوگا در مقایسه با سایر گزینه‌ها، چسبندگی کمتری دارند، اما بافت طبیعی آن‌ها کشش را برای بدن شما فراهم می‌کند. دوام تشک‌های سازگار با محیط زیست، معمولاً به اندازه‌ی دوام  مدل‌های PVC نیست، اما اگر بحث محیط زیست و پایداری  برایتان در اولویت باشد، مطمئناً  مت یوگا سازگار با محیط زیست به هر قیمتی که شده، در صدر فهرست بهترین برند مت یوگا برای شما  قرار خواهد گرفت.

چسبندگی: مت یوگا  هم باید راحت باشد و هم بتواند از شما مراقبت کند. مراقبت مت یوگا از شما یعنی چه؟ یعنی باید چسبندگی آن به حدی باشد که مانع از  لغزش و لیز خوردن شما شود.

تمیز کردن: یکی از ویژگی‌های دیگری که باید در راهنمای خرید مت یوگا به آن  اشاره کنیم این است مت یوگا باید از جنسی باشد که به آسانی تمیز شود. چرا؟ فرد در هنگام یوگا عرق می‌کند و  در نتیجه جنس مت یوگا باید طوری باشد که این لکه‌های ناشی از تعرق به‌راحتی از روی سطح مت یوگا پاک شود.

حمل و نقل یا جابه‌جایی آسان: از آن‌جایی که مت یوگا معمولاً یک‌جا ثابت نمی‌ماند و لازم است که مدام آن را این‌طرف و آن‌طرف ببرید، لازم است توجه داشته باشید که وزن مت یوگا کم و اندازه‌ی آن استاندارد باشد.

دوام: کناره‌های مت یوگا  باید ساختاری لاستیکی و محکم داشته باشند تا با گذشت زمان خراب نشوند.

ابعاد مت یوگا: مناسب بودن ابعاد مت یوگا نکته مهمی است  اما  آیا می‌دانید معیار مناسب بودن اندازه‌ی مت یوگا چیست؟ مت یوگا باید به اندازه‌ای باشد که در حین تمرینات بتواند تمام ابعاد بدنی شما را در بر بگیرد. در نتیجه، اندازه‌ی مناسب مت یوگا با توجه به قد فردی که می‌خواهد از آن استفاده کند، تعیین می‌شود.

باداوم: زیرانداز یوگا باید عمر مناسبی هم داشته باشد. منظور از عمر مناسب مت یوگا این است که یک باید دست‌کم ۳ تا ۴ سال عمر کند. بنابراین جنسی را انتخاب کنید که بتوانید تا چند سال  آینده از آن استفاده کنید.

معرفی سه برند از بهترین برند مت یوگا در دنیا + یک برند ایرانی باکیفیت

بهترین-قیمت-زیرانداز-ورزشی

برای انتخاب مت یوگا مناسب، برندهای زیادی هستند که تجهیزات یوگا و به‌ویژه  مت یوگا را  به بازارهای ورزشی عرضه  کرده‌اند. در این بین برخی از این برندها را می‌توان در ایران هم خریداری کرد. البته شاید قیمت بالای این محصولات یکی از موانعی باشد که دوستداران یوگا نتوانند با خیال راحت به‌سمت خرید برندهای خارجی مت یوگا بروند. خوشبختانه مت یوگا با قیمت مناسب و کیفیت درجه یک در ایران نیز تولید می‌شود. در ادامه سه برند خارجی و پرطرفدار مت یوگا معرفی می‌کنیم و در پایان شما را با اولین تولید کننده و معتبرترین برند مت یوگا در ایران آشنا می‌کنیم:

برند ALO: چیزی شبیه معجزه

مت یوگا Alo یکی از بهترین‌ برندهای ورزشی دنیا است. این مت‌ها که ضخامت و اندازه‌ی استاندارد دارند، فضای بسیار خوبی را برای تمرینات یوگا به وجود می‌آورند. یوگی‌ها روی این مت نه‌تنها تعادل بسیار خوبی دارند، بلکه حالت و جنس این مت مانند نوعی تکیه‌گاه برای مچ خسته دست عمل می‌کند.

مت یوگا این برند، چسبندگی قوی دارد و باعث می‌شود که مت یوگا هرگز از روی زمین تکان نخورد و در نتیجه انجام انواع تمرینات تعادلی به آسانی روی آن امکان‌پذیر است. ضخامت پنج میلی‌متری آن در حین تمرین یوگا به اندازه کافی از زانوها مراقبت می‌کند. تشک یا مت یوگا   Alo  سبک‌وزن به حساب نمی‌آید  اما حمل آن با بندهای مخصوص بسیار راحت است. اگر در هنگام تمرین یوگا تعریق داشته باشید، روی این مت یوگا به‌سرعت تبخیر می‌شود. جنس مت یوگا Alo  آنتی‌باکتریال است و این روزها بسیار پرطرفدار است.

برند Manduka: برند تحسین‌برانگیز

در راهنمای خرید مت یوگا، برند مندوکا نامی معروف و کم‌نظیر است. مندوکاها معمولاً از جنس پی‌وی‌سی هستند. این جنس با اینکه بسیار بادوام و گرانقیمت است، اما یک ایراد اساسی دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد! همان‌طور که قبلاً هم گفتیم،  اگر تمرینات بسیار سختی انجام می‌دهید و زیاد عرق می‌کنید، بهتر است مت‌های یوگای PVC را انتخاب نکنید. ایراد اساسی مندوکا همین است که جنس آن از پی‌وی‌سی است. مت یوگا مندوکا مانند هر برند دیگری که از جنس پی‌وی‌سی باشد، قابلیت مناسبی برای جذب رطوبت ندارد و بنابراین، اگر در هنگام یوگا زیاد عرق می‌کنید، ممکن است از روی مت یوگا جنس پی‌وی‌سی لیز بخورید.

برند Lululemon: برند پرکاربرد

برند Lululemon یک برند پوشاک ورزشی است که  مت‌های یوگا هم تولید می‌کند و  در آمریکا و کانادا فعالیت دارد. این شرکت در سال ۱۹۹۸ به عنوان یک خرده‌فروش شلوار و سایر لباس‌های یوگا تأسیس شد و به فروش لباس‌های ورزشی، پوشاک لایف استایل، لوازم جانبی و محصولات مراقبت شخصی  روی آورد. اما از میان تولیدات متنوع این برند بزرگ و معروف، لگ‌های ورزشی مخصوص یوگا و مت‌های یوگای Lululemon از همه مشهورتر و شناخته‌شده‌تر است. این مت‌ها برای تمرینات خانگی و گرم کردن، هاتا یا وینیاسا یوگا بسیار مناسب هستند.

برندبافوم: تولیدکننده مت یوگا مرغوب در ایران

برند  بافوم  یک برند ایرانی است که تجهیزات ورزشی تولید می‌کند و مت یوگا هم یکی از محصولات این برند است. مت یوگا  بافوم  از جنس EVA و بسیار مرغوب، باکیفیت و استاندارد است. مت یوگا  بافوم  با قابلیت حمل آسان، چسبندگی مناسب است. علاوه بر این، مت یوگا  بافوم  هم تعریق را به خود جذب می‌کند و همه به‌آسانی تمیز می‌شود. همچنین این برند بسیار بادوام  است. خرید عمده مت یوگا برند  بافوم  یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است که همه‌ی ویژگی‌های یک مت یوگا مرغوب و مناسب را در خود دارد و از آنجا که در کشور تهیه و تولید می‌شود با قیمت مناسب در دسترس علاقه‌مندان به یوگا قرار می‌گیرد. پیشنهاد می کنیم سری به صفحه محصولات یوگای فومی ما بندازید، تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید.

جمع‌بندی راهنمای خرید مت یوگا عمده

از آن جایی که یوگا ورزشی است که به سلامت جسم و روان کمک می‌کند، استاندارد بودن تجهیزات یوگا و از جمله مت یوگا موضوعی حائز اهمیت است. مت یوگا مناسب باید جنس مرغوب داشته باشد. مرغوبیت جنس مت یوگا به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اینکه سبک و قابل‌حمل باشد، بادوام باشد و برگشت پذیری و انعطاف پذیری مناسب داشته باشد. در ضمن باید چسبندگی مناسبی داشته باشد تا تعادل فرد به هم نخورد.چند برند معروف خارجی برای تجهیزات یوگا وجود دارد اما پیشنهاد ما برند ایرانی مرغوب پخش عمده زیرانداز ورزشی یا همان خرید مت یوگا عمده مانند برند بافوم است که علاوه بر تمام ویژگی‌های مت یوگا مرغوب و استاندارد، قیمت مقرون‌به‌صرفه دارد و دسترس‌پذیر است.

مقالات مرتبط با این مطلب

دیدگاه و نظرات کاربران
هنوز نظری ثبت نشده است

شما اولین نفری باشید که برای این مطلب دیدگاه ثبت می‌کنید

فرم ثبت دیدگاه