کفپوش گرانولی

نحوه تمیز کردن کفپوش گرانولی لاستیکی

زمان مطالعه: اندک

نحوه تمیز کردن کفپوش گرانولی

کفپوش گرانولی

شستشوی کفپوش های گرانولی به طور منظم و نگهداری اصولی در بالا بردن طول عمر کفپوش بسیار موثر است  این مسئله که شما از کفپوش های گرانولی در پوشاندن فضای های باز یا مسقف استفاده می کنید اهمیت زیادی ندارد.اما به طور کلی کفپوش گرانولی یا لاستیکی نیز مثل تمامی کفپوش ها نیاز به مراقب و نگهداری دارد، روش شستشو کفپوش های گرانولی به شرح ذیل می باشد :

  • استفاده از جاروبرقی

قبل از تمیز کردن کفپوش لاستیکی به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه شستشو خودکار بهتر است کف سالن ورزشی را با استفاده از جاروبرقی از گردو خاک و دیگر اشیاء جاروب کنید.

در هنگام انجام این کار برای افزایش سرعت و جلوگیری از آسیب دیدن کفپوش ها پیشنهاد می شود از برس نرم سری جاروبرقی که هنگام جاروب کردن فرش و موکت استفاده کنید.

  • تهیه ماده ضد عفونی کننده و شوینده مناسب

برای ضدعفونی کردن سطح کفپوش باید یک چهارم لیوان محصول تمیزکننده با PH خنثی را با 4 لیتر آب گرم ترکیب کنید. به کمک این محلول می­توانید به سادگی سطح کفپوش گرانولی را ضدعفونی کنید. باید در نظر داشته باشید که بر روی بسته­‌بندی موادشوینده نظیر مایع ظرفشویی عبارت Neutral PH و یا خنثی (مطمئن شوید که هر ماده تمیز کننده ای که استفاده می کنید غیر اسیدی باشد، بر پایه استون نباشد و حاوی تربانتین نباشد) قید شده باشد شما می­توانید همچنین برای بخشیدن رایحه­‌ای عالی به این محلول ضدعفونی کننده، به آن چند قطره اسانس دلخواه یا خوشبوکننده مانند اسطوخودوس و… اضافه کنید.

  •     استفاده از تی

با استفاده از تی زمین شوی نخی و میکروفیبر (برای جلوگیری از پرز دادن بر روی کفپوش) سطح زمین را تمیز کنید.در صورتی که بر روی کفپوش بر اثر ریختن مواد لک ایجاد شده است نیز می توانید با یک برس نرم آن ها را در این مرحله به سادگی پاک کنید.

همیشه توصیه می شود قبل از ادامه نظافت در کل کف، همه محلول ها و محصولات تمیز کننده را در یک منطقه کوچک آزمایش کنید. اگر کفپوش لاستیکی شما در اثر ترکیب تمیزکننده آسیب ببیند، بیشتر از این ادامه ندهید. اگر برای تمیز کردن کفپوش لاستیکی خود از ماشین شستشو استفاده می کنید،  توصیه می شود که با سرعت کمتر از 350 دور در دقیقه کار کند .

کفپوش گرانولی

توصیه می شود:

  • پس از اتمام تی کشی، اجازه دهید تا کفپوش خشک شود: احتیاجی نیست تا با دستمال یا حوله کفپوش گرانولی را خشک کنید، می توانید پنجره ها را باز کنید و اجازه دهید تا کفپوش گرانولی خودش خشک شود.
  • از مواد شیمیایی و مضر برای پاک کردن کفپوش گرانولی استفاده نکنیدبرخی از حلال ها و مواد اسیدی باعث می شوند که کفپوش گرانولی به مرور فرسوده شود و آسیب ببیند، استفاده زیاد از این مواد شوینده باعث می شود کفپوش لاستیک خراب شود سعی کنید از ترکیب آب و مایع ظرفشویی برای تمیز کردن کفپوش گرانولی استفاده کنید.
  • تا ۷۲ ساعت بعد از نصب کفپوش لاستیکی، آن را تمیز نکنید: کفپوش گرانولی بعد از نصب بسیار نرم است. به مرور زمان مقاوم تر و سخت تر می شود. تولید کنندگان کفپوش گرانولی پیشنهاد می کنند که تا ۷۲ ساعت بعد از نصب، کفپوش را نشویید چون به کفپوش آسیب می رسد.

پاک کردن لکه های عمیق از روی کفپوش گرانولی

  • از محلول سرکه برای پاک کردن لکه های مایع استفاده کنید: به طور کلی لکه های مایع، مانند شربت های شیرین و….، اگر روی کفپوش گرانولی بریزند با محلول سرکه سفید پاک می شوند، محلول شوینده ای را درست کنید که نصف آن آب باشد و نصف دیگر آن سرکه ، و یک دستمال تمیز و یا یک حوله را به محلول آغشته کنید و سپس لکه های کفپوش گرانولی را به آرامی تمیز کنید، وقتی اینکار را انجام دادید با محلول مایع ظرف شویی و آب سطح کفپوش لاستیکی گرانولی را تی بکشید و اجازه دهید تا خشک شود.
  • از محلول تربانتین برای پاک کردن لکه های روغنی استفاده کنید: تربانتین سمی است و باید حتما از دستکش استفاده کنید، دستکش های پلاستیکی را دستتان کنید و محیط را از حیوانات خانگی و کودکان خالی کنید، به اندازه ۳ قاشق چای خوری از محلول تربانتین را روی دستمالی تمیز بریزید و لکه روغنی ریخته شده روی کفپوش گرانولی را پاک کنید، مانند مرحله قبل با استفاده از سطل آب ولرم و مایع ظرف شویی کفپوش گرانولی را تی بکشید و اجازه دهید تا خشک شود، به خاطر داشته باشید که خیلی نباید از تربانتین برای تمیز کردن کف پوش لاستیکی استفاده کنید زیرا سمی است و به بافت کفپوش آسیب می رساند.

پاک کردن لکه های رنگ با تینر از روی کفپوش گرانولی

اگر روی کفپوش گرانولی رنگ ریخت از کمی تینر برای پاک کردن آن استفاده کنید. دستکش پلاستیکی را دستتان کنید و باز هم مانند مرحله قبل بچه ها و حیوانات خانگی را به بیرون از اتاق بفرستید، مقدار کمی از تینر را روی یک دستمال تمیز بریزید و به آرامی روی لکه رنگ های کفپوش گرانولی بکشید، دقت کنید که هر بار از یک دستمال جدید برای اینکار استفاده کنید و سپس مانند مرحله قبل با استفاده از سطل آب ولرم و مایع ظرفشویی کفپوش گرانولی را تی بکشید.

پاک کردن قطره های آب از کفپوش گرانولی

  • باقی ماندن قطرات آب روی کفپوش گرانولی باعث می شود که به بافت کفپوش آسیب وارد شود بنابراین سعی کنید همیشه مراقب کفپوش گرانولی باشید و اگر آب روی کفپوش ریخت سریع آن را پاک کنید تا آسیب نبیند.
  • سعی کنید تا در فواصل منظم کف پوش گرانولی را تمیز کنید. هر یک روز در میان کفپوش گرانولی را جارو بزنید تا همیشه کفپوش براق و درخشانی داشته باشید، هر چه خاک کمتری روی کفپوش گرانولی باشد، کمتر خراش بر روی آن می افتد. یک بار در هفته می توانید گرانول را با محلول مایع ظرفشویی و آب تمیز کنید. شما میتوانید به کمک یک تقویم، زمان تمیز کردن کفپوش گرانولی را مشخص کنید تا طبق برنامه و به طور منظم کفپوش را تمیز نمایید.
  • در ۶ ماه اولی که کفپوش گرانولی را نصب کردید به خوبی از آن مراقبت کنید. هر چه زمان بیشتری از نصب کفپوش گذشته باشد، محکم تر و مقاوم تر می شود و خاک و غبار و آلودگی ها کمتر روی آن تاثیر می گذارند. برای اینکه دوام و عمر کفپوش گرانولی زیاد شود باید یک برنامه مرتب و منظم برای جارو کشیدن و تی زدن بچینید، مخصوصا در ۶ ماه اول نصب که استحکام و مقاومت کمتری دارند.

چند نکته در مورد کفپوش گرانولی

کفپوش گرانولی

  • سعی کنید روی کفپوش گرانولی کفش پاشنه بلند نپوشید.
  • جای کفپوش گرانولی را هر چند وقت یک بار از قسمت های پر رفت و آمد به قسمت های کم رفت و آمد عوض کنید. این کار مانع فرسودگی کفپوش گرانولی می شود.
  • می توانید کفپوش گرانولی را واکس بزنید تا در مقابل آسیب های وارده مقاوم تر شود و رنگش از بین نرود.

مقالات مرتبط با این مطلب

دیدگاه و نظرات کاربران
هنوز نظری ثبت نشده است

شما اولین نفری باشید که برای این مطلب دیدگاه ثبت می‌کنید

فرم ثبت دیدگاه